Šta treba da sadrži naša kuhinja ?

Ovaj naslov sam stavila samo radi uvoda u temu. Naravno da svako od nas ima svoja omiljena jela i svoje navike  i eventualna ograničenja u ishrani, pa je tako i svaka kuhinja svet za sebe, a ja ću ovde  predstaviti svoju.

kuhinja 3Nadam se da će vam biti interesantno da uporedimo osnovne sastojke naših kuhinja i da ćete podeliti svoje utiske, zamerke i pitanja.
Ja sam se trudila da svoju kuhinju organizujem tako da ne moram svaki čas da trčkaram do prodavnice, te da mogu nešto u njoj smućkati i kada mi nije do odlaska u nabavku.
Takođe, trudim se da bude dobro opremljena zdravijim namirnicama, da mi one budu pred očima i na dohvat ruke.Tako , kada odgladnim, ređe  dolazim u razna iskušenja u vidu naručivanja hrane ili kupovine najbliže dostupne hrane ( po principu –,,daj šta daš’’ )

I, naravno, planiranjem i držanjem hrane ,,u šteku’’ ,trudim se da imam što više volje da kuvam kod kuće.
Pa da krenemo…

21. Maslinovo ulje, jabukovo sirće i limun su namirnice koje ( pored začina )koristim pri spremanju gotovo svakog jela za postizanje ukusa.

Maslinovo ulje i limun čine i osnovu mediteranske kuhinje, čijim sam principima veoma naklonjena, a domaće jabukovo sirće je namirnica koju obožavam  zbog  jedinstvenog ukusa i mirisa.

zacini final

2. Začini su takođe moćan alat za stvaranje kuhinjskih čarolija. Možemo isprobavati i praviti beskonačno mnogo kombinacija i tražiti onu koja nam najviše prija. I stalno možemo nabavljati nove i nove začine.
U mojoj kuhinji trenutno se nalaze :

so, trenutno kombinujem kalijumovu so i običnu ( NaCl )i trudim se da je ne koristim previše, a i inače ne volim preslana jela.

šećer – ozloglašenog belog šećera se ne odričem u potpunosti, koristim ga za pravljenje kolača i za pravljenje slanih jela koja sadrže paradajz. Smatram da nije otrov u umerenim količinama i u mnogovećoj količini ga sadrže razni prerađeni proizvodi ( gazirana pića, kečap,grickalice ) u odnosu na količinu koju mi koristimo prei kuvanju.

mešavina sušenog povrća bez dodatog Na-glutaminata ( pojačivača ukusa ) – Sadrži sušeno povrće i so i dodajem je samo nekim jelima.

mlevena crvena paprika je takođe začin za koji sam vezana poreklom sa juga i bez koga u našoj kući nije mogao da se zamisli obrok.

majčina dušica, bosiljak, biber  su mi najvažniji za pripremu jela sa mesom, a uvek kada koristim paradajz u jelu, sa njim u paru ide i bosiljak.

cimet je odličan i zdrav dodatak kolačima, a curry uglavnom dodajem pri pripremi pirinča

susam obavezno stavljam na kiflice i na sva testa i hlebove

eksperimentalni začini , koje donesem sa putovanja ili kupim kada dobijem želju za promenom ili nečim novim

crni luk

3. Luk, krompir, šargarepa – Luk ( crni i beli ) i šargarepa su osnova za skoro sva jela koja me je naučila mama da spremam-čorbasti grašak, boranija, pasulj, punjene paprike. Miris crnog prženog luka označava početak pripreme ručka i tu nema greške. Krompir je uvek tu za one slučajeve kada ne znam šta bih spremala.
Čuvam ih na donjoj polici špajza, na tamnom i suvom mestu i često obnavljam zalihu, da mi uvek budu pri ruci.

spajz final

4. U špajzu – Zaliha namirnica koje mogu duže stajati – ali sam ipak kupila plastične kutije koje dobro zaptivaju, da bi što duže ostale sveže. Tu su :

ovsene pahuljice i musli, koji sama iskombinujem, obično sadrži ovsene pahuljice, orašaste plodove i malo čokolade ( zavisnik sam, priznajem 🙂 ), kupovne muslije izbegavam zbog previše šećera koji sadrže.

suvo voće,trenutno imam šljive koje sami sušimo, pa su proverene. Odlične za probavu.

orašasti plodovi – bademi, orasi, lešnici…Odličan izvor omega 3 masnih kiselina, vitamina i minerala

mahunarke – pasulj ( beli ili šareni ), sočivo

pirinač – ja imam beli, moguće da je bolji integralni, ali od proverenog proizvođača, da ne bi sadržao nečistoće ili fitinsku kiselinu.

testenina – dobija odlična svojstva pri kuvanju, dobru svarljivost i ima nizak GI ( glikemijski indeks ).Naravno, umerene količine.

sveži sir

5. U frižideru – uvek imam mlečne proizvode ( suprug je zavisnik od njih 🙂 )

mleko, maslac – za dodatak jelima i za kolače, a na maslacu obično dinstam povrće

jogurt i sveži sir – jogurt svakodnevno pijem, obožavam ga i biram neki sa probiotskim kulturama

jaja- kad god mogu kupujem domaća, neuporedivo su ukusnija

– svinjska mast – takođe jedna ,,kontroverzna ’’namirnica, ja je koristim umereno za neka tradicionalna jela i mislim da je prihvatljiva. Takođe, najbolja je domaća.

 

6. U zamrzivaču – uvek imam u rezervi nešto od smrznutog voća i povrća i smrznuto meso ( uglavnom ribu, piletinu i mleveno juneće meso )

testo

7. Kutak za kolače i hleb – kada dobijem nalet inspiracije, volim da uvek pri ruci imam:

pšenično belo brašno  – ukoliko niste alergični ili intolerantni na gluten, ja ne vidim prepreku ni u korišćenju belog brašna

integralno brašno – obično ga mešam sa belim brašnom kada pravim hleb

kvasac i prašak za pecivo, za dizana testa

mak, kakao, čokolada za kuvanje – u zavisnosti od toga šta pravim

stara,dobra zimnica -)

8. Stara, dobra zimnica – napravljena kada su voće i povrće bili na vrhuncu zrelosti, naravno sve je pasterizovano i bez konzervansa. Odlična stvar za zimu, kada nema na raspolaganju svežeg , domaćeg voća i povrća.Takođe, ako nas uhvati zimska melanholija, samo prošetamo do špajza i podruma i nešto odaberemo.

Osim ovih navedenih, ostale namirnice kupujem dnevno ( hleb, sveže voće i povrće ) ili po potrebi ( kada pravim nešto specijalno ).

Dragi moji, ovo je trenutno stanje stvari u mojoj kuhinji u kojoj se trudim da napravim ravnotežu između zdravih i ukusnih namirnica i da telo nahranim potrebnim materijama, ali i da udovoljim svojim čulima.

 

 

Leave a Reply

