Kako kuvati a sačuvati vitamine u hrani ?

Dragi moji,

Pošto su neki vitamini izuzetno osetljivi na dejstvo temperature,vazduha,vode ili masti, možemo slediti neke savete da bismo ih što bolje sačuvali pri kuvanju.

glavna

Sa izuzetkom vitamina K i nijacina ( vitamin B3 ), koji su veoma stabilni u hrani, svi ostali su veoma nežni i osetljivi na spoljašnje uticaje.

Za razliku od vitamina, minerali kao što su : kalcijum, gvožđe , cink, jod, bakar, hrom, natrijum će ostati u hrani tokom kuvanja. Ovde je izuzetak kalijum, koji će preći u vodu.

Evo šta uništava pojedine vitamine u hrani :

Vitamin Toplota Vazduh Voda Masti
Vitamin A
Vitamin D
Vitamin E
Vitamin C
Vitamin B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin B9
Vitamin B12
Vitamin B7
Vitamin B5

Postoje načini kako možemo sačuvati veće količine vitamina, uvodeći male promene u načinu pripremanja hrane.

  • Vitamini A,E,D. Ovi vitamini su liposolubilni, znači rastvorni u mastima. Da bismo umanjili njihov gubitak, trebalo bi da pripremamo hranu sa što manje masnoće.

– Na primer, ribu koja je bogata vitaminom D nemojte pržiti, već je pripremite na roštilju. Šteta je da se pri pripremi ovako zdravog obroka izgubi ovaj veoma dragocen sastojak. Isto važi i za džigericu koja sadrži dosta vitamina A.

DSC_0242

  • Vitamini B kompleksa. Ove izuzetno važne i isto tako osetljive vitamine neophodno je što više sačuvati.   Pošto su mahom rastvorljivi u vodi, ideja je da iskoristimo tečnot u kojoj su se rastvorili.

– Pri kuvanju mesa dobro je da vodu u kojoj se     meso kuvalo iskoristimo za temeljac i od nje naprvimo supu.
– Takođe,ukoliko smo meso pekli, u tečnost koja se izdvojila pri pečenju, možemo dodati neke sastojke i napraviti umak za pečenje.

 – Ne perite žitarice ( na primer pirinač ) pre kuvanja, osim ako na pakovanju ne stoji takvo uputstvo. Pranjem se gubi oko 25 % vitamina B1.

– Kolače i hleb pecite samo dok se kora ne zarumeni, da biste smanjili gubitak vitamina B kompleksa osetljivih na toplotu.

  • Vitamin C. Da bismo sačuvali ovaj najpoznatiji vitamin.osetljiv na kiseonik i rastvorljiv u vodi, voće i povrće treba kuvati u što manjoj količini vode.
    Na primer, kada se kuva četvrtina glavice kupusa u 1 l vode, gubi se 90% vitamina C iz kupusa. Znači, treba kuvati voće i povrće u najmanjoj dovoljnoj količini vode.

– Kuvano povrće treba služiti što pre jer nakon 24 časa u frižideru ono gubi četvrtinu sadržaja vitamina C, a posle dva dana polovinu.

– Odličan način za čuvanje vitamina C je da krompir kuvate ili pečete ,, u košuljici”, jer će tako zadržati skoro sav vitamin C.

krompir 2

Moj predlog je da neki od ovih saveta zapišete na pairić i zalepite na frižider i onda će vas to sigurno podsetiti kako da od svog ručka napravite pravu ,,vitaminsku bombu”.

DSC_0269

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s