Magični matičnjak :)

Dragi moji,

 Ovde ću preneti jedan od postova koje sam imala ne prethodnom blogu.

Oduvek me je osim hrane, interesovalo i lekovito bilje i pogotovo su mi interesantne neke stare knjige koje su pisali travari. Na selu sam pronašla par baš starih knjiga i nekako se sva uživim, vratim u to vreme i razmišljam kako su se ljudi lečili u  selima, bez bolnica, bez ,,internet lekara”. I verujem da je i topla reč, pored svih lekovitih svojstava biljaka, mnogo pomagala.

book

Jedna od interesantnijih biljaka mi je matičnjak. Mi ga imamo u dvorištu, ja često pijem čaj i sada sam odlučila da ga pijem mesec dana svakodnevno, da vidim može li popraviti zimsko raspoloženje.

 Matičnjak ( Melissa officinalis)

Blagotvorno dejstvo matičnjaka poznato je još od starih Grka i Rimljana. Arapi su ga gajili još pre hiljadu godina.

Narodno ime je dobio po tome što svojim mirisom jako privlači pčele, posebno maticu.

maticnjak

 Glavni sastojak matičnjaka je skupoceno etarsko ulje prijatnog mirisa koje osvežava i razgaljuje. Osim esencijalnog ulja, lekovita biljka maticnjak sadrži fenolne kiseline, flavonide i druge sastojke.

Matičnjak je blag i veoma prijatan lek protiv nadimanja u stomaku,protiv neuralgije, histerije, neurastenije, gađenja, povraćanja i proliva.

Naučna istraživanja ukazuju da ekstrakt maticnjaka ima uticaj na imunoglobulin kod pacijenata oboljelih od Gravesove bolesti, a deluje i antitiroidno kod bolesti štitne zlezde. U kombinaciji sa drugim biljkama maticnjak se upotrebljava za lečenje astme, glavobolje, grčeva u stomaku i materici, oboljena želuca, disajnih organa, hroničnog bronhitisa, migrene, nadutosti, premorenosti, povraćanja, proliva, umora, slabosti.

 Ipak, najčešće se koristi kod psiholoških oboljenja, poboljšava pamćenje, priziva lepe misliJ, pomaže u borbi protiv depresije, te tegobnih misli i anksioznosti.

 Da bi se sprečilo povraćanje trudnicama se sve više daje ovaj čaj, koje one kao razblažen piju umesto vode. Ovom razblaženom čaju može se dodati i sok od limuna ili pomorandže.

 Razni preparati u kojima se nalazi ekstrskt ili etarsko ulje matičnjaka upotrebljavaju se kao dodatak kupkama protiv neuralgija i reumatizma.

U listu matičnjaka ima nešto malo tanina, zbog čega se ovaj list upotrebljava kod dečijh proliva.

 Etarsko ulje od matičnjaka se dobija destilacijom sa vodenom parom matičnjaka pokošenog u fazi cvetanja. Koristi se u farmaciji, u industriji parfema i kozmetike.

List matičnjaka se mora brati pre nego što se na biljci pojave cvetovi, jer tada ima najviše etarskog ulja u listovima.

Lišće se mora sušiti odmah po branju u hladu, na jakoj promaji ili u sušnici na

+ 40ºC. Nakon sušenja, mora se odmah hermetički zatvoriti.

 Za kraj, dva recepta za čaj :

 Čaj od matičnjaka : Punu šaku osušenog lista matičnjaka preliti sa pola litre ključale vode, poklopiti i ostaviti 2 sata. Zatim ocediti i piti: nezaslađen pre jela, a zaslađen medom posle jela.

Ja ne ostavljam 2 sata, bude mi prejak, nego oko pola sata.

 Čaj za umirenje : Jednaki delovi lista matičnjaka  i nane, cveta kamilice, hmelja i korena odoljena ( valerijana) dobro se pomešaju i od toga se uzme 1 puna supena kašika, prelije sa 200 ml ključale vode, poklopi, ostavi 3 sata, odlije i pije posle večere, zaslađen medom.

Ovaj je čaj prelep, ali ja nisam imala odoljen i hmelj, već sam pomešala nanu, kamilicu i matičnjak. Savršeno, stvarno, probajte!Možda na nekom ovakvom mestu, ili ga zamislite – kao ja 🙂

afternoon tea

Leave a Reply

