Šta je to glikemijski indeks GI, šta GL i kako mi to može koristiti?

Dragi moji,

Pošto sam baš rešila da ovu šećernu problematiku dovedem do kraja, za početak teoretski, mislim da je značajno proučiti malo i glikemijski indeks ( GI ).

 Glikemijski indeks ( GI ) ima naravno svoju definiciju, a ja bih ga opisala kao broj koji nam pokazuje koliko brzo određena namirnica nakon što je pojedmo poveća nivo šećera u krvi.

Naime, ista vrsta ugljenih hidrata, sadržana u dve različite namirnice, uopšte ne mora imati isti GI i isti uticaj na povećanje nivoa šećera u krvi.I najčešće i nema.

Na GI utiče struktura i oblik namirnice, način obrade, način pripreme. Na primer, beli hleb ima GI 70, a barena testenina od belog brašna samo 41.

 Ja sam odlučila da malo ispratim ove podatke, jer sam već pisala da želim da izbegnem nagle skokove i padove šećera u krvi.

Mogu se naći tabele GI na raznim mestima, ja bih predložila da ovde pogledate http://www.montignac.com/en/search-for-a-specific-glycemic-index/ ili ovde http://www.glycemicindex.com

Ako je GI < 50 – nizak glikemijsi indeks

               GI 50-70 – umeren glikemijski indeks

               GI > 70 – visok glikemijski indeks

 Pošto sam pregledom tablica ustanovila  da su ove najukusnije namirnice ( naravno 🙂 ) najvišeg GI , obradovala me je informacija da se ukupan GI celog obroka može smanjiti.

A to radimo tako što kombinujemo ove ,,rizične” namirnice sa namirnicama bogatim proteinima i mastima u okviru istog obroka i tako usporavamo varenje, a samim tim i povećanje šećera u krvi.

Ali, da je bareni paškanat na vrhu liste sa GI 97, nisam mogla da poverujem.Očekivala sam neku finu mlečnu čokoladu ili karamelu. A bareni paškanat bih pojela bez razmišljanja i pomislila da sam unela nešto skoro kao vazduh.

    carrot-161052_150

A zatim još iznenađenja- barena šargarepa GI 92, krofna pržena u ulju 75, a čokoladni mafin 46?

 Jasno je da je ovde reč i o količini koja se unese, pa je izmišljen i novi pokazatelj- glikemijski load ( glikemijsko opterećenje) – GL koji pokazuje koliko će se brzo određena vrsta ugljenih hidrata pretvoriti u u šećer, a uzima u obzir i GI. E to nam pokazuje da je i gramaža onog što smažemo bitna.

Evo formule :

 GL = GI/100x net g

 Ako je GL 1-10 – niži GL ( sporo se pretvara u šećer )

               GL 11-19 – umereni GL

               GL >19 – viši GL ( brzo se pretvara u šećer )

Ovo je komplikovano, prava primenjena matematika i hemija, ali može biti značajno za osobe sa dijabetesom.

 Ja ću pratiti samo GI i to radi sticanja nekog utiska o namirnici, a konkretno, probaću dve stvari:

 ♦ da ne uzimam na prazan stomak namirnice visokog GI

♦ da namirnice visokog GI zamenim namirnicama nižeg GI

♦ da ubacim u ishranu više namirnica niskog GI ( sočivo, pasulj, jabuke, čak i punomasni sladoled 🙂 )

 Do razmišljanja o glikemijskom indeksu i čitave ove želje za ,,skidanjem sa šećera ” sam došla kada sam rešila test nutricionistkinje Dr.Denise Mortimore.Upitnik je bio o tome koliko nam je stabilan šećer u krvi, a privukla me slika čovečuljka koji gricka nešto pred spavanje ( koji liči na mene,a njegova navika je simptom loše regulacije šećera u krvi, kao i buđenje u toku noći zbog osećaja gladi ). Na skoro sva pitanja sam pozitivno odgovorila, što je dalo mnooogo loš rezultat, pa reših da se iskontrolišem 🙂

 Puno slatkih pozdrava!

One thought on “Šta je to glikemijski indeks GI, šta GL i kako mi to može koristiti?

  1. Pingback: Test o nivou šećera u krvi – nazad na početak | zdrava klopica

Leave a Reply

